Emailadres of telefoonnummer tracken in Google Analytics

Ben je bekend met het bijhouden van doelen in Google Analytics? Ik hoop van wel; hiermee kun je namelijk het aantal ingevulde contactformulieren, offerteformulier of zelfs een klik op een telefoonnummer bijhouden. Dit maakt inzichtelijk welke bezoekers converteren. Leuk zulke statistieken maar vooral erg fijn als je bijvoorbeeld geen webshop hebt en wel gebruik maakt van Google Adwords.

Adwords optimaliseren

Door bij te houden wie contact met je opgenomen heeft weet je na enkele maanden welke campagnes, advertenties en zoekwoorden het beste bijdragen aan jouw conversies. Je krijgt helder hoeveel een ingevulde aanvraag kost waardoor je verder kunt optimaliseren om deze kosten naar beneden te krijgen. Op de langere termijn kan het dus geld schelen om dit bij te houden.

Hoe houd je nu het aanklikken van een telefoonnummer of emailadres bij?

Google noemt het “Event tracking”. Op hun site laten ze dit als volgt zien:

Field NameValue TypeRequiredDescription
eventCategorytextyesTypically the object that was interacted with (e.g. 'Video')
eventActiontextyesThe type of interaction (e.g. 'play')
eventLabeltextnoUseful for categorizing events (e.g. 'Fall Campaign')
eventValueintegernoA numeric value associated with the event (e.g. 42)

Niet te moeilijk doen

Maar goed, een allround marketeer is nog geen programmeur; wij kopiëren natuurlijk het liefst direct de juiste code om die zo op de juiste plek te kunnen plakken. Dat kan hieronder; je moet nog wel even het emailadres aanpassen. De HTML code voor het emailadres kan bijvoorbeeld zijn:

Die voor een telefoonnummer:

Niet vergeten om het emailadres en het telefoonnummer aan te passen ;).

Disclaimer

Voordat we verder gaan is het misschien goed om te vertellen dat een klik op een emailadres of telefoonnummer niet per se ook betekend dat men contact met je opneemt. Daarnaast mis je ook de mensen die er niet op klikken maar het overnemen (denk aan het telefoonnummer). Wil je het echt goed doen, dan moet je even kijken bij Telefoonboek.nl.

Bijhouden in Google Analytics

We zijn er nog niet. Google Analytics gaat nu wel de klikken bijhouden, maar dit wordt nog niet als doel vertoond in de rapportage. Hiervoor moet je het volgende doen:

  • Ga in Google Analytics naar het menu “Beheer”
  • Ga naar “Doelen” onder het menu “Weergave” (zie afb. 1)
  • Voeg een nieuw doel toe
  • Kies niet voor Sjabloon maar voor “Aangepast” en druk op “Doorgaan” (zie afb. 2)
  • Vul een doelbeschrijving in, selecteer “Gebeurtenis” en druk op “Doorgaan” (zie afb. 3)
  • Je kunt allerlei waarden ingeven. Ik heb maar één telefoonnummer en geef daarom alleen de categorie in (zie afb. 4)
  • Je kunt een fictieve waarde meegeven in de event tracking, je kunt deze ook hier opgeven (of leeg laten).
  • Klik op “Opslaan”
  • De doelen worden in de rapportage zichtbaar onder het menu “Conversies” -> “Doelen” -> “Overzicht”
afb-5-conversies-doelen-ga

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *