Hoe huur je een SEO specialist in?

Hoe huur je een SEO specialist in

Wat is een SEO Specialist?

seo-specialistHet woord SEO staat voor Search Engine Optimisation of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Een SEO specialist is dus iemand die verstand heeft van het optimaliseren van websites voor zoekmachines als Google, Bing en Yahoo.

Deze specialist heeft veel verstand van de werking van zoekmachines en doet meer dan alleen de juiste meta description gebruiken of een tekst volstoppen met net genoeg zoekwoorden. Nee, de specialisatie gaat verder dan dat.

In deze blog heb ik de video van Google Webmasters vertaald waarin Maile Ohye advies geeft aan bedrijven als ze een SEO-specialist in willen huren. Lees ook mijn blog specifiek voor SEO specialisten in Almelo.

Onder de video heb ik de vertaling uitgeschreven en titels toegevoegd om het beter leesbaar te maken.

Hoi! Ik ben Maile Ohye en ik werk met Google Search. Ik wil graag advies geven wat je erbij zal helpen om een goede SEO specialist in dienst te nemen wat zal voorkomen dat je een slechte SEO’er in dienst neemt waarvoor je misschien veel geld zult betalen zonder positieve resultaten. Of nog erger, één die duistere praktijken uitvoert op je website. Dat zal leiden tot een verminderd resultaat wat betreft je populariteit in zoekmachines.

SEO kan lijken op zwarte magie

SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie). Voor sommigen lijkt SEO op zwarte magie. Na meer dan 10 jaar voor Google Search gewerkt te hebben heb ik geleerd dat het in de eerste plaats geen zwarte magie is. En ten tweede; als je op de langere termijn succesvol wilt zijn, zijn er geen snelle magische SEO trucjes zodat je site op nummer 1 komt. Het is belangrijk te weten dat de potentie van SEO alleen zo hoog is als de kwaliteit van je bedrijf of website. Dus succesvol SEO helpt je website het beste beentje voor te zetten. Zodat het fatsoenlijk stijgt in positie en in een positie komt waar een eventueel potentiële klant je site verwacht aan te treffen. Een succesvol SEO’er let er ook op “de algehele zoekervaring” te verbeteren. Van zoekresultaten, tot het klikken op je website en mogelijke transacties.

“In de meeste gevallen heeft een SEO specialist 4 maanden tot een jaar nodig om je bedrijf te helpen de eerste verbeteringen uit te voeren en vervolgens het potentiële profijt er van te zien.

Een SEO specialist heeft een goede gebruikservaring voor ogen

Een goede SEO’er zal de beste toepassingen aanbevelen voor een “zoekmachine vriendelijke” site. Van basisdingen zoals “beschrijvende pagina titels” voor een blog of klein bedrijf, tot meer complexere dingen zoals XML voor een meertalige website. SEO’s verzekeren je dat je online klanten een goede ervaring aanbiedt. Vooral degenen die via een zoekmachine binnenkomen. En dat je site gebruiksvriendelijk is ongeacht of ze gebruik maken van een computer of een mobiele telefoon. In de meeste gevallen heeft de SEO’er 4 maanden tot een jaar nodig om je bedrijf te helpen de eerste verbeteringen uit te voeren en vervolgens het potentiële profijt er van te zien.

Vraag om onderbouwing van Google

Mijn uitdrukkelijke advies wanneer je met een SEO specialist werkt is te vragen dat ze hun aanbeveling bekrachtigen met een gedocumenteerde onderbouwing van Google. In een helpcentrumartikel, video, of een Google reactie in een forum dat de volgende twee punten ondersteunt:

  1. De beschrijving van de SEO’er met daarbij het probleem dat aangepakt moet worden om in positie te stijgen
  2. De aanpak die beschreven wordt om dit te bereiken

Deze twee zaken zullen helpen om te voorkomen dat je een zwakke SEO’er aan zult nemen. Die jou er van zou kunnen overtuigen nutteloze dingen te doen en bijvoorbeeld zou kunnen zeggen: “Voeg meer woorden toe aan de trefwoorden meta tag” of “Koop links!”. Want als je naar Google advies zoekt wat dit onderwerp betreft, zul je blogberichten en video’s van ons vinden die duidelijk uitleggen dat meer trefwoorden aan de Meta tag toevoegen niet zal helpen. Bovendien, terwijl Google links gebruikt voor de populariteitsindicatie laat onze documentatie zien dat we sterk adviseren om geen links te kopen met als doel om meer in populariteit te stijgen.

Een basisregel van een goede SEO specialist

Één basisregel is dat in de meeste gevallen geldt dat het beste met SEO voorhebben is ook het beste voor hebben met de online klanten. Dingen zoals bijvoorbeeld een mobielvriendelijke website hebben, goede navigatie en een goed merk (bekendheid) opbouwen. Bovendien, als je een meer gesetteld merk bent met gecompliceerde oude systemen, dan zullen goede zoekvriendelijke procedures betekenen dat je bijvoorbeeld sommige technische problemen onder handen neemt. Waar ik mee bedoel: je infrastructuur updaten, zodat je website behendiger is en in staat is kenmerken in de toekomst sneller uit te voeren.

Als je een klein lokaal bedrijfje bezit kun je waarschijnlijk het beginwerk zelf doen. Kijk naar onze 30 minuten lange filmserie.

Het proces voor het aannemen van een SEO specialist

Nu, als je nog steeds er van overtuigd bent dat je een SEO specialist in dienst wilt nemen is hier het algemene proces:

  1. Organiseer een “tweezijdig” interview met je potentiële SEO specialist. Check of ze echt geïnteresseerd zijn in jou en je bedrijf.
  2. Controleer hun referenties
  3. Vraag naar (en daar moet je waarschijnlijk voor betalen) een technische en zoek audit
  4. Beslis of je iemand in dienst wilt nemen

Stap 1: een interview

Hier zijn een paar dingen waar je op kunt letten. Een goede SEO’er is niet alleen gefocust op de positie waar een site op staat (wat betreft de resultaten van een zoekmachine), maar is er op gefocust hoe ze je bedrijf kunnen helpen. Ze zouden vragen moeten stellen zoals:

  1. Wat maakt je bedrijf, inhoud, en/of dienstverlening uniek en daardoor waardevol voor de klant? Ze willen deze informatie weten om er van verzekerd te zijn dat deze informatie helder is op je website voor je actuele klanten en eventueel klanten in de toekomst.
  2. Hoe ziet je algemene klant er uit? Hoe vinden ze je website?
  3. Hoe verdient je bedrijf geld en hoe kan “zoeken” helpen?
  4. Welke andere kanalen gebruik je? Offline reclame? Sociale netwerken?
  5. Wie zijn je concurrenten? Wat doen zij goed online (en mogelijk offline)?

Als de SEO’er niet geïnteresseerd lijkt in het leren over je bedrijf vanuit een alomvattend standpunt; kijk dan ergens anders. Het is moeilijk om goed SEO te leveren zonder te weten wat de doelen van het bedrijf zijn. Iets te weten over hun klanten en iets te weten over wat eventueel andere bestaande inspanningen voor marketing zijn. SEO zou je bestaande werk moeten aanvullen.

Stap 2: check de referenties

Als je potentiële SEO specialist van eerdere cliënten referenties verstrekt weet dan zeker dat je hun aanbevelingen checkt. Je wilt horen van eerdere cliënten dat de specialist in zoekmachine optimalisatie in staat was om van nuttig advies te voorzien. En dat de SEO’er effectief heeft gewerkt met de ontwikkelaars, ontwerpers, onderzoekers en verkopers. Een goede SEO’er moet voelen als iemand waar je mee kan werken, van kan leren, mee kan experimenteren en als iemand die echt om jou en je bedrijf geeft. Iemand die niet alleen je site de hoogste populariteitsrang geeft. Uiteindelijk werken deze technieken het minst lang; áls ze al werken. De SEO specialist wil jou en je team leren hoe zoekmachines werken, zodat SEO een onderdeel wordt van je algemene bedrijfsactiviteiten.

Stap 3: Vraag naar technische en zoek -audit

Als je je SEO kandidaat vertrouwd geef ze dan begrensde toegang. Geen volle toegang tot je Google Search in- en uitvoer data en je data analyse. Geef ze niet het het recht om dingen te wijzigen. Voordat ze iets op je website wijzigen laat ze dan een technische en een zoek audit uitvoeren om jou een lijst van prioriteiten te geven van wat zij denken dat verbeterd moet worden voor SEO. Als je een groter bedrijf hebt kun je meerdere SEO’ers in dienst nemen om audits uit te voeren en verbeteringen te prioriteren. Kijk wie wat heeft te zeggen en dan kun je besluiten met wie je het beste kunt werken.

In die audit moet de SEO specialist verbeteringen prioriteren volgens de volgende structuur:

  1. De kwestie op zich
  2. De voorgestelde verbetering
  3. Een schatting van de algemene investering, in andere woorden de tijd, energie en het geld wat er voor nodig is, voor jouw ontwikkelaars, om vooruitgang te boeken. En voor Google Search, net als zoekenden en klanten, de verbetering te herkennen. De SEO specialist zal moeten praten met de ontwikkelaars om te kunnen begrijpen welke technische beperkingen er eventueel bestaan.
  4. De geschatte positieve invloed op het bedrijf. De invloed zou een populariteitsverbetering kunnen zijn wat zou kunnen leiden tot meer bezoekers en klanten die tot een transactie overgaan. Of misschien komt de positieve invloed van een verandering in de backend welke je site opschoont en je merk of product helpt flexibeler te zijn voor in de toekomst.
  5. Een plan om vast te stellen welke onderdelen van het proces te herhalen en welke er verbeterd moeten worden als het om wat de invoering gaat. Of hoe te testen en bewust te zijn van het feit dat sommige ideeën zullen werken en sommige niet wat kan leiden tot resultaten die niet overeenkomen met de verwachtingen.

Technische audit

Dat wat betreft de structuur van de technische en de zoekaudit. Laten we het nu hebben over deze beide structuren individueel. In de technische audit zou de SEO specialist je site moeten kunnen beoordelen op kwesties verwant aan:

  • Interne links
  • Doorzoekbaarheid
  • URL parameters
  • Server connectiviteit
  • Statuscodes / foutmeldingen

Wanneer ze benoemen dat je site inhoudsproblemen heeft wat betreft dubbele content wat gecorrigeerd moet worden wees er dan van verzekerd dat ze de specifieke URL’s benoemen die concurreren voor dezelfde vraag. Of dat ze uitleggen dat de gezondheid van de website op langere termijn belangrijker is dan groei in de eerste plaats. Ik noem dit, omdat er veel dubbele content bestaat op websites en vaak is dit niet zo’n groot probleem om op te lossen.

Zoekaudit

In de zoekaudit zal je potentiële SEO specialist waarschijnlijk je zoekvragen in categorieën onderscheiden, zoals:

  • Termen met een merk (bijvoorbeeld: “Gmail”)
  • Termen zonder merk (e-mail)

Zoekopdracht voor het merk

De merktermen zijn diegene met je bedrijf of website naam, zoals een zoekopdracht voor “Gmail” een merkterm is. Terwijl een zoekopdracht voor “email” een algemene zoekterm is. Een SEO specialist moet er van verzekerd zijn dat voor zoekopdrachten met een merkterm, zoals Gmail, je website een goede ervaring verstrekt zodat klanten die je merk of website kennen makkelijker kunnen vinden wat ze precies zoeken en mogelijk overgaan op transacties. Ze zouden een verbetering kunnen voorstellen die de algehele zoekervaring kan helpen. Van wat de bezoeker ziet in zoekresultaten, tot wanneer ze klikken op een resultaat en je website gebruiken.

Algemene zoektermen

Voor algemene zoektermen kan de SEO specialist je leren het concurrerende online landschap te gebruiken. Ze kunnen je dingen vertellen zoals: “Hier zijn de voorbeeldvragen die zinvol zijn voor je bedrijf om te verbeteren, maar hier is wat je concurrent heeft gedaan en waarom ik denk dat ze verbeteren wat ze doen.” Bijvoorbeeld; “misschien heeft je concurrent goede beoordelingen en echt deelbare informatie”. Of; “ze bezitten een site met een goede reputatie”. En de SEO specialist zal je van voorstellen voorzien wat het “hoe te stijgen in posities” betreft, voor deze zoekopdrachten en de algehele zoekervaring.

  1. Ze zullen ideeën presenteren zoals; verouderde informatie updaten. Ze kunnen zeggen: “Je site lijdt eronder dat sommige van je ‘goed in rang beoordeelde informatie’ is verouderd. Je site bezit slechte navigatie, een nutteloze paginatitel of is niet mobielvriendelijk. Laten we deze pagina’s verbeteren en laten we kijken of meer website bezoekers hun bezoeken omzetten in aankopen. Of deze bezoekers kunnen hun bezoeken omzetten door zich te abonneren of informatie te delen.”
  2. Interne links verbeteren. Je SEO specialist kan zeggen; “Je site lijdt eronder dat sommige van je beste artikelen te ver van je homepagina verwijderd zijn en gebruikers het moeilijk kunnen vinden. We kunnen beter intern linken naar je informatie om het een prominentere plaats te geven.”
  3. Laat jezelf horen. De SEO’er zal zeggen: “Je hebt de goede informatie, maar niet genoeg mensen weten het. We moeten proberen meer gebruikersinteractie te krijgen en van ons laten horen door social media of via relaties. Dit wil ons helpen meer potentiële klanten aan te trekken en misschien links naar je site genereren.”
  4. Leer van de competitie Je SEO zal uitleggen wat je concurrent goed doet. Kan je hier mee overeenkomen en hen eventueel overtreffen qua functionaliteit? Of kun je beter je klanten laten zien wat de unieke waarde van je bedrijf is?

Samenvattend

Nog één keer. Een goede SEO’er zal proberen prioriteiten te stellen. Wat de ideeën zijn die de meeste vooruitgang zullen boeken voor je bedrijf, met de minste investering. En ze zullen laten zien welke verbeteringen méér tijd zullen kosten maar wel zullen helpen om te groeien op de langere termijn. Zodra ze met jou en leden van je team zoals ontwikkelaars en verkopers in gesprek gaan, zal dat je bedrijf in een goede vorm brengen.

Het laatste wat ik nog wil melden is… Als ik met SEO specialisten praat is één van hun grootste oponthoud voor het verbeteren van een website niet hun aanbevelingen zijn, maar de tijd die het bedrijf gebruikt om deze ideeën te implementeren. Als je er niet klaar voor bent om echt toegewijd SEO-verbeteringen in te voeren, terwijl het uitvoeren van een SEO audit erg nuttig kan zijn; zorg er dan voor dat je hele team aan boord is. Anders zullen je SEO-verbeteringen misschien niet tot stand komen ongeacht wie je in dienst neemt. Dus dit is waar het om draait. Bedankt voor het kijken en succes voor jou en je bedrijf!.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *