Je website geoptimaliseerd voor zoekmachines?

SEO projecten bedrijf

Zo dat heb je mooi voor elkaar; je website die zojuist live is gegaan is volgens de verkoper “helemaal geoptimaliseerd voor zoekmachinines”. Het ziet er allemaal gelikt uit, mooie afbeeldingen en de website is volledig responsive. Nu lekker achterover leunen en wachten op je nieuwe klanten. Met zo’n website moet het toch zeker wel lukken?

Geoptimaliseerd voor zoekmachines volgens websitebouwers

Je voelt het al aankomen denk ik: als een verkoper je een website verkoopt die “geoptimaliseerd is voor zoekmachines” dan is er in 9 van de 10 gevallen alleen maar een plugin geïnstalleerd waarmee je je website kunt optimaliseren voor zoekmachines. Heel misschien hebben ze ook nog een paar pagina’s voorzien van een titel en meta omschrijving; het is in ieder geval wat. Heeft de websitebouwer bijvoorbeeld inzichtelijk gemaakt op welke zoekwoorden je potentiële klanten zoeken? Niet hè? Met een website die geoptimaliseerd is voor zoekmachines begint het echte werk pas.

Wat er allemaal bij komt kijken

Stel je hebt een bedrijf dat marketingdiensten aanbiedt. Alleen in de wereld van marketing worden er op ontelbaar veel zoekwoorden gezocht die te maken hebben met je diensten. Zo kan het zijn dat iemand naar bijvoorbeeld “Marketingbureau Almelo” zoekt en een ander weer naar bijvoorbeeld “hulp zoekmachine optimalisatie” of “advies SEO”. De mogelijkheden zijn echt enorm en het probleem is dat een pagina die is geoptimaliseerd voor zoekwoorden met “marketingbureau Almelo” niet direct hoog in Google hoeft te komen als men zoekt op “advies SEO”.

Een pagina optimaliseren voor zoekwoorden of..?

Je kunt ervoor kiezen om heel veel pagina’s in te richten (zogenaamde “landingspagina’s”) die specifiek gericht zijn op zoekwoorden. Dat wordt al jaren zo gedaan en het heeft zeker positief effect op het bezoekverkeer. Iets wat misschien nog wel beter werkt, én beter in het straatje van Google past is om je website regelmatig van nieuwe projecten / referenties voorzien. In de jaren dat ik nu zoekmachine optimalisatie doe ben ik er van overtuigd dat dit de beste manier is voor de meeste bedrijven. Hier vertel ik verderop meer over. Eerst even over het nadeel hebben:

Optimaliseren kost tijd.

Ik geloof dat veel bedrijven nog een behoorlijke omslag moeten doen in hun denken. Het bedrijf waar ik nu werk heeft mij full time ingehuurd om de optimalisatie van hun websites te doen. Waarom? Er zitten namelijk vijf verkopers op kantoor die alle leads binnen krijgen door mond-tot-mondreclame of via de website. De website is het allerbelangrijkste kanaal voor het bedrijf om nieuwe klanten binnen te krijgen. En ik ben er van overtuigd dat dit voor het grootste deel van de MKB in Nederland geldt. Door tijd vrij te maken voor je website zorg je er dus voor dat je bedrijf in stand kunt houden. Lijkt mij niet zo moeilijke keuze, toch? Nou ja, het kost wel tijd…

Vandaag optimaliseren is…

Naast het feit dat het goed optimaliseren van een website tijd vergt van jou, je werknemers of een externe partij, is het resultaat ook nog niet eens direct zichtbaar. Wist je dat heel veel aanpassingen soms over een half jaar zich laten terugbetalen? Ook al hangt dit af van heel veel factoren; dit is wat ik in de praktijk meemaak. Je inspanning van vandaag is er dus om ervoor te zorgen dat je over een paar maanden nog steeds een boterham hebt.

De kracht van projecten / referenties

De een noemt het referenties, de ander use cases, portfolio of projecten. Hoe je ze ook noemt maakt mij niet uit, als je ze maar hebt. Er zit namelijk een enorme kracht in het laten zien van projecten op je website. Hieronder enkele conclusies die ik uit de data heb gehaald bij mijn huidige werkgever:

  • Bezoekers die projecten bekijken zijn eerder geneigd om contact op te nemen
  • Bezoekers die projecten bekijken blijven dubbel zo lang op onze website. Ze openen ook dubbel zoveel pagina’s.
  • 20% van de bezoekers bekijkt één of meerdere projecten
  • Iemand die op een projectpagina binnenkomt is eerder geneigd om door te klikken naar andere pagina’s dan bezoekers die niet op een projectpagina binnengekomen zijn.
  • Via projectpagina’s komen meer nieuwe gebruikers op de website

“Bezoekers die projecten bekijken zijn eerder geneigd om contact op te nemen”

Projecten zorgen ervoor dat potentiële klanten in jou de geschikte partner zien. Het bewijs ligt er; andere klanten hebben het al beproefd en het resultaat staat er. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de kansen die liggen in een betere vindbaarheid in Google.

Een voorbeeld van een "simpel" project waarbij gebruik is gemaakt van unieke kenmerken, belangrijke zoekwoorden en interne links.
Een voorbeeld van een “simpel” project waarbij gebruik is gemaakt van unieke kenmerken, belangrijke zoekwoorden en interne links.

Bekijk bovenstaande voorbeeld hier online.

Projecten voor een betere vindbaarheid in Google

Elke nieuwe pagina die je maakt is als het ware een nieuwe deur die vanuit de zoekmachine naar je website gaat. Hoe meer deuren je site heeft, hoe meer mensen via verschillende richtingen naar je site kunnen. Het inrichten van landingspagina’s voor allerlei verschillende zoektermen begint op een gegeven moment te vervelen. De kracht achter een project is dat dit iets is waar je (hoop ik) ontzettend trots op bent. Er zit veel meer passie achter en dat is ook veel eerder terug te lezen. Ook originele foto’s van het betreffende project doen erg veel. Elk project heeft unieke componenten bij zich:

  • Andere klantnaam
  • Unieke foto’s (gebruik geen stockfoto’s)
  • Plaatsnamen
  • De keuze voor het product kan anders zijn
  • De branche waarin je klant zich bevindt kan anders zijn
  • De overweging om voor jou te kiezen kan anders zijn
  • Misschien een korte video?
  • Enz.

Beperk je niet tot de meest unieke projecten

Je hoeft je dus niet te beperken tot unieke projecten. Sterker nog; unieke projecten laten misschien zien dat je tot alles in staat bent maar een project wat voor jullie misschien “een eitje is” kan ervoor zorgen dat je eerder gelijksoortige vragen krijgt van klanten doordat ze zien dat je hierin al ervaring hebt. En hoe moeten ze anders bij je binnenkomen?

Zorg voor interne links

Vanuit de verschillende projecten zou je ca. twee keer naar andere pagina’s kunnen linken. Hierbij kun je denken aan de pagina’s die omschrijven wat je diensten zijn, of indien mogelijk link je naar andere projecten. Link wel vanuit zoekwoorden die betrekking hebben op de pagina waar je naar toe linkt.

Waar wil ik naar toe?

De unieke combinatie van kenmerken die gecombineerd worden met de voor jou belangrijke zoekwoorden zorgen voor bezoekers die gezocht hebben op zoektermen die jij zelf niet had kunnen bedenken. Daarbij komt ook nog eens dat Google steeds meer Google Rankbrain inzet; een algoritme voor het leren van kunstmatige intelligentie. Hiermee gaat Google steeds meer verbanden tussen woorden begrijpen in plaats van dat het zich puur op een specifiek zoekwoord richt. Het toevoegen van projecten aan je site was altijd al interessant maar het zal alleen maar interessanter worden in de toekomst.

Ik heb jaren voor bedrijven projecten toegevoegd op hun website omdat ze zelf geen tijd hadden, niet de nodige kennis of gewoonweg geen zin hadden om dit zelf te doen. Klanten stuurden mij dan een email of link naar Dropbox met daarin afbeeldingen en heel kort enkele specificaties van het project. Aan de hand hiervan ging ik dan teksten schrijven zodat de site elke keer iets beter gevonden werd. De projecten zijn jaren later nog steeds interessant en blijven voor potentiële klanten zorgen. Optimaliseren is dus een continu proces en nooit klaar. En dan heb ik het nog niet over nieuwe technieken en sterker wordende concurrenten gehad..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *