Leads via telefoonnummer tracken in Google Analytics.

In een eerder blogpost heb ik al uitgelegd hoe je een klik op een emailadres of telefoonnummer kunt bijhouden in Google Analytics. Het grote probleem bij telefoonnummers is echter dat mensen het alleen op een mobiele telefoon aanklikken als ze willen bellen. Hoe kun je andere bellers dan bijhouden?

DeTelefoongids.nl heeft het antwoord

Wanneer je op DeTelefoongids.nl naar een telefoonnummer zoekt, zie je dat je eerst moet klikken op het telefoonnummer voordat je het volledige nummer tevoorschijn krijgt. Als je de code hierachter bekijkt, zie je dat er allerlei trackinginformatie achter deze klikken hangen. DeTelefoongids.nl maakt dus inzichtelijk hoevaak en op welke telefoonnummers geklikt wordt. Dat willen wij online marketeers toch ook? Hulp bij Marketing heeft hier het antwoord op.

Telefoonnummer als doel in GA

Waarom wil ik weten hoevaak een telefoonnummer gebruikt wordt?

Een klik op een telefoonnummer, het invullen van een contactformulier of het aanklikken van een e-mailadres kun je rekenen als conversie. Door bij te houden wie contact met je opgenomen heeft weet je na enkele maanden welke campagnes, advertenties en zoekwoorden het beste bijdragen aan jouw conversies. Je krijgt helder hoeveel een conversie kost waardoor je dit verder kunt optimaliseren om deze kosten naar beneden te krijgen. Op de langere termijn kan het dus geld schelen om dit bij te houden.

Vergeet je werk- of opdrachtgever niet

Werkgevers en opdrachtgevers zijn vooral vaak gefocust op de bezoekersstatistieken. Maar wat als je heel veel bezoekers hebt en er is niemand die contact opneemt?

Je kunt daarnaast met het bijhouden van conversies in Google Analytics ook inzichtelijk krijgen welke pagina’s het meest bijdragen aan je conversie. Over lange tijd kun je misschien ook terug zien op welke dagen je het meest gebeld wordt. Heel veel waardevolle informatie dus. Een kans om je werk- of opdrachtgever nog veel mooiere statistieken aan te leveren.

Ok, hoe ga ik zelf zo’n telefoonnummer bijhouden in GA?

Dat ga ik je vertellen. Ik ga er maar even vanuit dat je WordPress hebt en dat je wel redelijk creatief bent om het een en ander voor jezelf aan te passen. Hieronder vind je een stukje CSS die je moet toevoegen aan je website. Mijn WordPress theme heeft vanuit de backend een eenvoudige mogelijkheid om custom CSS in te stellen waardoor ik niets via FTP hoef aan te passen.

Naast het stukje CSS heb je natuurlijk ook de HTML-code nodig. Wanneer je geen verschil wilt maken tussen mobiele gebruikers en desktop gebruikers dan heb je aan onderstaande code voldoende:

Misschien overbodig om te zeggen; je moet natuurlijk wel even het juiste telefoonnummer in je HTML zetten.

Hieronder het resultaat:




T +31 (0)999 12 34 56

Zodra je op “Toon nummer” klikt wordt het volledige telefoonnummer zichtbaar en is een klik geregistreerd als gebeurtenis (“Event” in het Engels) in Google Analytics. Zo’n event moeten we dan alleen nog maar inrichten als een doel (dit leg ik verderop uit).

Onderscheid maken tussen mobiel en desktop

Omdat het WordPress thema wat ik vaak gebruik de mogelijkheid heeft om eenvoudig onderscheid te maken tussen mobiele gebruikers en desktop gebruikers ga ik zelf nog een stapje verder. Bij mij zien mobiele gebruikers wel het volledige telefoonnummer en kunnen dan direct klikken om te bellen. De desktopgebruikers zien bovenstaande. Mocht je een hiervan een werkend voorbeeld willen zien dan zou je naar bijvoorbeeld www.tyroremotes.nl moeten gaan. In de voettekst zie je het resultaat. Je kunt je browser heel smal en weer breed maken om het verschil te zien.

Gebeurtenis (event) instellen als doel in GA

  • Ga in Google Analytics naar het menu “Beheer”
  • Ga naar “Doelen” onder het menu “Weergave” (zie afb. 1)
  • Voeg een nieuw doel toe
  • Kies niet voor Sjabloon maar voor “Aangepast” en druk op “Doorgaan” (zie afb. 2)
  • Vul een doelbeschrijving in, selecteer “Gebeurtenis” en druk op “Doorgaan” (zie afb. 3)
  • Je kunt allerlei waarden ingeven. Ik maak nu nog geen onderscheid tussen de telefoonnummers en geef daarom alleen de actie in (zie afb. 4)
  • Je kunt een fictieve waarde meegeven in de event tracking, je kunt deze ook hier opgeven (of leeg laten).
  • Klik op “Opslaan”
  • De doelen worden in de rapportage zichtbaar onder het menu “Conversies” -> “Doelen” -> “Overzicht”
afb-5-conversies-doelen-ga

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *