Mautic – Marketing Automation Software

Inmiddels is het begrip “marketing automation” al redelijk bekend onder de marketingspecialisten. Begin 2013 werd de trend van marketing automation ingezet en ik vermoed dat met de komst van het opensource platform “Mautic” het ook veel toegankelijker wordt voor het midden en kleinbedrijf.

Wat is marketing automation?

Met marketing automation kun je automatische processen inrichten om de conversie te verhogen. Een conversie kan een contactaanvraag, verkoop, offerteaanvraag zijn, maar het zorgt er ook voor dat je meer inzicht krijg in je websitebezoekers zodat je ze als warme lead kunt benaderen.

Bij marketing automation ligt de focus op het creëren van interessante content wat op de juiste momenten aangeboden wordt bij de doelgroep via social media, landingspagina’s, SEO, blogs, e-mails en bijvoorbeeld een workshop.

Wat is Mautic?

Mautic is een open source platform wat gratis beschikbaar is. Het is een marketing automation software dat in 2015 is opgericht door David Hurley. De community hierachter groeit sterk waardoor er inmiddels bijna elke maand een nieuwe update beschikbaar is met verbeteringen en nieuwe features. Met Mautic kun je contactformulieren maken voor je website, je bezoekers op je website tracken, landingspagina’s inrichten, gepersonaliseerde emails inrichten en versturen, bezoekers segmenteren en alles natuurlijk goed bijhouden in rapportage.


Mautic krijgt steeds meer bekendheid in Nederland

Eenvoudig voorbeeld waarbij je Mautic toe zou kunnen passen

Als je nog niet bekend bent met marketing automation hier een klein, maar concreet voorbeeld voor het midden -en kleinbedrijf:

Tyro Remotes als voorbeeld

Tyro Remotes levert klantspecifieke afstandsbedieningen voor de meest uiteenlopende industriële toepassingen. De afstandsbedieningen en ontvangers kennen wel een basis, maar het is niet wenselijk om de producten met een prijs te vermelden. Alle producten hebben daarom niet alleen (mbv Mautic) een offerteformulier op de productpagina de productpagina’s die er toe doen zijn ook voorzien van een productblad in PDF waarop alle technische eigenschappen overzichtelijk staan vermeld. Handig om uit te printen zodat de prospect dit intern kan bespreken.

De bezoeker kan het productblad downloaden door zijn voornaam, achternaam en e-mailadres op te geven. Vanaf dit moment is het bij de verkoopafdeling inzichtelijk wie geïnteresseerd is. Afhankelijk van het type product waarin iemand geïnteresseerd is, wordt er na enkele dagen een email verstuurd waarin de diverse projecten worden vertoond waarbij dezelfde afstandsbediening is gebruikt. Hier kunnen weer nieuwe acties aan gekoppeld worden. Bezoekers kunnen in segmenten verdeeld worden door de pagina’s die ze bezoeken, of ze kunnen een aantal punten krijgen doordat ze bijvoorbeeld een e-mail gelezen hebben, of binnen 3 dagen terug zijn gekomen op de website.

Aan de hand van de punten kunnen weer nieuwe acties volgen. Mocht een klant na een x aantal dagen nog geen contact opgenomen hebben, dan zou de verkoper kunnen bellen en vragen kunnen stellen n.a.v. het productblad wat hij/zij heeft gedownload. Hierdoor is de verkoper niet meer koud aan het bellen, maar kan deze gericht contact leggen met een specifieke contact persoon.

Koppelingen met andere systemen

Mautic krijgt steeds meer koppelingen met andere system. Zo is het mogelijk om je emails vanuit Outlook van een tracking pixel te voorzien zodat deze ook in Mautic verschijnen. In de laatste update is er een mogelijkheid gekomen voor Microsoft Dynamics CRM en SugarCRM. Zelf gebruik ik voornamelijk de koppeling tussen Mautic en Mailchimp om alle nieuwe contacten toe te voegen aan de lijst voor de nieuwsbrief.

Waarom Mautic?

Zo langzamerhand is het aanbod van marketing automation software erg groot. Toch zijn de meeste systemen alleen vooral voor grote, kapitaalkrachtige bedrijven interessant. Mautic is (gratis) opensource die zich steeds sneller ontwikkeld door de groeiende community die erachter zit. Er komen steeds meer koppelingen met andere systemen beschikbaar en doordat je niet per maand hoeft te betalen kan een klein of middelgroot bedrijf dit prima op zijn gemak implementeren. Natuurlijk kan dit ook een gevaar zijn, maar jij en ik weten allebei dat niet alles aan de kant geschoven kan worden om een dergelijk systeem ineens te implementeren in alle processen.

Een systeem als Mautic werkt het beste door dit stapje voor stapje door te voeren. Je kunt rustig proberen, nieuwe ideeën doorvoeren en heel veel informatie terugvinden op het internet als je iets niet begrijpt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *