Meertalige website: op één domein of verschillende?

Toen ik eind 2015 bij Tyro Remotes begon als online marketeer was een van de eerste vragen die ik mijzelf stelde: “alles op één domein, of zoals nu elke taal op een eigen domein?”. Ik voelde er sterk voor om alle talen terug te brengen naar één domein omdat dit minder tijd, geld en onderhoud vergt. Een andere belangrijke reden om dit te doen was omdat één domein veel meer verwijzingen (backlinks) zou krijgen dan alle domeinen los van elkaar. Dit zou meer kans geven op betere posities in zoekmachines.

Toch hebben we ervoor gekozen om alle talen op een apart domein te houden. Dit neemt wat uitdagingen met zich mee omdat je niet zomaar elk domein kunt registreren in een ander land. Daarnaast heb je natuurlijk extra hostingkosten, x-keer zoveel kosten voor SSL certificaten en de extra tijd die nodig is bij het inrichten van de sites en het onderhouden ervan. Die extra tijd was beschikbaar en de extra kosten waren geen probleem.

Verschillende domeinnamen

Wat is dan de reden om dit wel op verschillende domeinen te doen? De reden is de kans op een betere conversie (meer aanvragen): Duits op een .de domein aanbieden met daarbij een fysiek Duits adres heeft m.i. een veel grotere kans op offerte -en contactaanvragen dan een taal op een centraal domein met daaronder een Nederlands adres. En omdat alle nieuwsitems en projecten van klanten naar alle talen worden vertaald, wekt dit vertrouwen richting de bezoeker. Zij zien niet alleen dat klanten vanuit hun land zichtbaar zaken heeft gedaan met ons; ze zien ook dat het vrij recent is en dat wij bekend zijn met de uitdagingen in hun land.

Wist je dat…

…de meeste mensen op dinsdag contact opnemen via onze sites?
…Duitse bezoekers veel meer de “Over ons” pagina bezoeken dan bezoekers uit andere landen?
…meer dan 20% van de converteerders eerst een projectpagina bezocht hebben?
…en hiermee gemiddeld 2x langer op de website zaten?
…70% van de converteerders via de gratis zoekresultaten binnenkwam?

Een ander voordeel met het beheren van verschillende domeinnamen is dat je door te testen de sites hier en daar net iets anders kunt aanbieden dan dat je in andere landen doet. Ik ben hier nog aan het experimenteren maar zover ik inzichtelijk kan krijgen kan dit voordeel opleveren.

Na anderhalf jaar kan ik zeggen dat het zich terug begint te betalen: de conversieratio op de diverse sites is nog nooit zo hoog geweest. In de maand juli heeft bijna 7% van de bezoekers een offerteaanvraag gedaan of contact opgenomen. Hoewel deze maand doorgaans een rustige maand is, heeft het meer bezoek opgeleverd dan de beste maand (oktober) vorig jaar. De posities in Google zijn goed, de verwachtingen zijn dus erg hoog voor de maanden na de vakantieperiode.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *