Spam in Google Analytics wordt steeds meer een probleem. Menigeen weet inmiddels hoe je bijna wekelijks verwijzend verkeer moet uitsluiten in Google Analytics.
Termen met “social” en “seo” kun je over het algemeen direct uitsluiten zonder na te hoeven kijken of dit spam of geen spam is. De laatste tijd zul je echter ook verkeer kunnen zien dat via com.google.android.googlequicksearchbox binnenkomt. Is dit spam of geen spam? En wat kun je hiermee?
com.google.android.googlequicksearchbox is geen spam
Als je goed kijkt naar bijvoorbeeld de sessieduur en het bouncepercentage, dan zie je dat dit afwijkt van echt spam verkeer. Daarnaast maken alle Chrome gebruikers gebruik van com.google.android.googlequicksearchbox. De verwijzing com.google.android.googlequicksearchbox komt allemaal vanuit Android apparaten. Google is eind april 2016 het verkeer vanaf Android apparaten anders gaan labelen. Zelf verwacht ik dat dit een foutje is wat nog hersteld moet worden, maar zolang Google dit niet doet moeten we natuurlijk proberen om dit goed in onze rapporten te krijgen.
com.google.android.googlequicksearchbox is organisch bezoekverkeer en geen referral
Hierin blijkt ook dat het op een fout lijkt, in plaats van een bewuste actie. De gebruikers van Android toestellen die hun Google zoekfunctie gebruiken komen binnen op je website en dienen als organische bezoekers gerekend te worden. Het is mogelijk om de verwijzing com.google.android.googlequicksearchbox om te vormen naar organisch bezoekverkeer. Hieronder kun je zien hoe je dit in kunt stellen in Google Analytics.
Google Analytics instellen
Ga naar “filters” in je Google Analytics account en klik op “+filter toevoegen”.

Standaard staat de optie op “Nieuw filter maken”. Geef het filter een naam en selecteer dan het filtertype “Aangepast”. Vul dan onderstaande velden in (klik op de afbeelding voor een vergrote weergave):
