Semrush (en Moz)

semrush

Net zoals een timmerman een hamer nodig heeft om te kunnen timmeren, heeft een online marketeer ook gereedschap nodig om zijn werk te kunnen doen. Voor zoekmachineoptimalisatie bestaan inmiddels al heel wat softwareprogramma’s die je kunnen helpen. Zelf heb ik in het verleden al actief gebruik gemaakt van Authoritylabs, SEO Powersuite en Moz. Hieronder leg ik uit waarom ik uiteindelijk voor Semrush heb gekozen.

Wat zoek ik in SEO software?

Eigenlijk zoek ik twee belangrijke dingen in SEO software, namelijk:

  1. het tracken van posities in Google
  2. heldere rapportage waarin ik inzichtelijk krijg wat er beter kan op mijn website

En direct op het moment dat ik dit laatste neergezet heb, wil ik benadrukken hoe belangrijk het is om niet alleen maar af te gaan op de rapportage. Een degelijke kennis en ervaring van zoekmachineoptimalisatie is gewenst om de diverse rapportages goed te beoordelen en niet blindelings af te gaan op bepaalde adviezen die hier uit komen. Verderop noem ik hier ook een voorbeeld van.

Wat is er mis met Moz?

Niets, integendeel. Moz is een ontzettend uitgebreid platform die enkele gratis tools beschikbaar heeft gesteld. Het tracken van posities is erg gebruiksvriendelijk en de rapportages die je er mee kunt maken voor je klant of voor de directie zijn erg goed. Toen ik bij mijn huidige werkgever aan de slag mocht als online marketeer kreeg ik alle vrijheid om de benodigde tools aan te schaffen. Omdat ik al jaren met Moz gewerkt had, was het voor mij niet meer dan vanzelfsprekend om opnieuw voor Moz te kiezen. Totdat ik Semrush tegenkwam; het eerste echte platform wat een hele goede tegenhanger is van Moz. Hieronder een vergelijk tussen Moz en Semrush:

Semrush in vergelijking tot Moz mbt kosten en functionaliteiten

semrush of moz

Het hangt er erg van af in welke setting je een dergelijke tool gebruikt. Als marketingbureau was ik erg blij met de goede rapportagetool van Moz omdat je hier heel eenvoudig duidelijke rapporten mee kunt versturen naar je klant. Je kunt aangeven welke data je wel of niet wilt laten zien aan je klant en bij een Medium account kun je je eigen logo toevoegen. Semrush biedt dit ook aan en omdat ik niemand rapportage hoef te sturen heb ik hier geen enkele ervaring mee.

Waarom koos ik voor Semrush?

In eerste instantie om de kosten. Bij Semrush kon ik namelijk 5 projecten nemen waarmee ik 500 zoekwoorden kan bijhouden terwijl je bij Moz 5 projecten (campagnes zoals Moz het noemt) en 300 zoekwoorden bij kunt houden. Een campagne of project zoals zij dit noemen is in de praktijk niets anders dan een domein.

Wat ik toen nog niet wist

Het bijhouden posities in Google is een van de twee pijlers voor het gebruik van een softwareprogramma. Toen ik met Semrush begonnen was, wist ik nog niet direct dat Semrush elke dag een update doet van de posities. Dit in tegenstelling tot Moz die je elke week een update doet. Mijn ervaring bij Moz was ook nog eens dat dit soms een dag of twee vertraagd werd om onbekende reden.

Optimalisatie advies van beide programma’s

Zowel Moz als Semrush geven je advies met betrekking tot je pagina’s. Dit doen ze aan de hand van allerlei factoren. Het grote verschil tussen Semrush en Moz is echter dat je bij Semrush bepaalde pagina’s handmatig van je lijst kunt checken omdat dergelijke factoren niet spelen bij de betreffende pagina.

site audit bij Semrush

Het programma van Semrush geeft namelijk standaard een melding als er bijvoorbeeld linkjes zijn met een “nofollow” tag naar externe site. Omdat op de site heel veel links naar social media kanalen gaan, heb ik deze bewust voorzien van een rel=”nofollow” tag en moet Semrush dit gewoon negeren.

Het programma van Semrush werkt samen met de gebruiker terwijl Moz meer dicteert

Bij Moz kan ik hier niets mee; bij Semrush kan ik deze negeren en krijg ik het ook niet meer terug te zien in mijn rapportage. Semrush werkt veel meer samen met de expertise van de gebruiker terwijl Moz maar één manier geeft en het idee wekt dat dat de enige manier is. Het voordeel bij Semrush is dat ik punten af kan strepen; het werkt een beetje als een checklist. Bij Moz kom je ze continu tegen.

Nog kort over Authoritylabs en SEO Powersuite

Authoritylabs is een hele gebruiksvriendelijke tool maar houdt alleen je posities in de diverse zoekmachines bij. Als dat het enige is wat je wilt dan zou ik Authoritylabs aanraden. SEO Powersuite heeft diverse softwareprogramma’s maar die moeten allemaal op je eigen pc geïnstalleerd worden. Dit zorgt voor een erg slechte gebruikerservaring omdat je soms zelfs geblokkeerd wordt door Google doordat het programma te vaak en te snel zoektermen in geeft in Google. Het kan zijn dat dit inmiddels verbeterd is al kan ik hier weinig over terug vinden op hun website.

Extra features

Beide programma’s kennen het checken van backlinks, een social media tool en “seo ideas”. Iets wat vorige week door Semrush gelanceerd is, is de brand monitoring tool. Deze tool is nog in beta en hoop ik later wat beter uit te leggen. Ik ben dus inmiddels 5 maanden niet meer op de hoogte van eventuele extra functionaliteiten van Moz.

Wat is jouw ervaring? Heb je vragen? Laat het weten. Ik vind het erg leuk om wat te kunnen sparren hierover.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *